keskiviikko 31. elokuuta 2016

Ilmansatulaa ja pukkirallia

Heiii taas!



Nyt taas pääsen kirjoittelemaan ja ajattelin tänään kertoa siitä mitä eilen tiistaina tein Erkin ja ponien kanssa.

Oltiin eilen siis Monan kanssa tallilla.
Minä ratsastin pitkästä aikaa ilmansatulaa Erkillä. Viimeksi olen mennyt ilmansatulaa kesällä leirillä, joten oli kivaa mennä ilmansatulaa.



 Haimme Erkin laitumelta ja huomattiin, että Erkki oli todella likainen ja siinä sitten menikin joku aika saada se puhtaaksi.
Kun lopulta se oli puhdas, alettiin varustaa. Menin ensimmäistä kertaa suoralla kumilla ja minusta jopa tuntui ratsastaessa, että Erkki totteli paremmin suoralla kumilla kuin nivel tai kolmipalalla.

 
 Tallilla, kun olin lähdössä ja nousemassa selkään, niin siinä oli vähän vaikeuksia saada Erkki Monan kanssa pysymään paikallaan... Lopulta pääsin selkään ja Erkki pinkaisi kiireesti tallista pihalle, mutta pysähtyi silti ovelle.

Menin siis ilmasatulaa pellolla ja tuntui todella oudolta ja huteralta olo, kun pitkä aika siitä kun viimeksi ilmansatulaa mennyt. Jo heti ensimmäisillä ravi askelilla meinasin tippua, puhumattakaan laukannostoista. 
Kokonaisuudessaan meni silti ihan hyvin. :)

 


Tehtiin vain hömpöttelyksi pelkkiä ravi ja laukka siirtymisiä ja peruutuksia ja ne onnistuivat mielestäni paremmin viime kertaa nähden.
Ensi kerralla menen varmaan koulua tai sitten taluttelen/juoksutan.


Kun olin ratsastanut Erkillä tarpeeksi, menimme talliin ja hoidimme Monan kanssa Erkin ja veimme sen laitumelle.
Heti perään haettiin ponit Minttu ja Barbi.

Ensimmäiseksi hoidettiin Minttu ja Barbi ja opetettiin niille temppuja ja venyttelyitä omenien avulla. Sitten lähdettiin taluttamaan niitä pellolle ja aluksi näytti siltä, että siitä ei tule yhtään mitään...
En mennytkään siis Mintulla kärryillä, kun kärryt olivat huollon tarpeessa, että ajankin vasta myöhemmin.

 
( Mintun oli pakko koko aika hinkata sen peppua seinään :D )
 
 
( Tässä on Barbi, joka on Mintun äiti )


Minä talutin ja hoidin Minttua ja Mona sillä kertaa Barbia ja välissä kyllä vaihdettiin.
Mutta... jo pellolle mentäessä, Minttu sai ihan HIRVEITÄ pukkiralli kohtauksia, kun olin ottamassa ravia ja oli lähellä ettei se osunut pari kertaa minuun.
Ponien vaihdon jälkeen sama jatkui, mutta Barbi oli meillä molemmilla niin rauhallinen ja kiltti alusta asti koko ajan.
Mutta sitten, kun oltiin lopettelemassa ja olin ottamassa ravia niin, Minttu alkoi taas pukitella ja sitten ärähdin sille oikein kunnolla, niin johan se alkoi viimein rauhoittua ja totella.

Lopuksi minä vielä jäin juoksuttamaan Minttua, kun Mona vei jo Barbin laitumelle, koska minun oli vain pakko saada edes yksi hyvä ravi pätkä Mintun kanssa ja sittenhän se hyvä pätkä sieltä tuli molempiin suuntiin, kun juoksuttelin häntä vähän aikaa ja olin niin tyytyväinen, kun alkoi homma sujua ja niin taisi olla Minttukin. Sitten vein hänetkin lopulta laitumelle ja annoimme molemmille omenat.



Päivän lopuksi siivottiin talli ja mentiin kuvailemaan Erkkiä ja poneja. :)


 
 


Eräs kisulikin kävi meitä tervehtimässä. Ei oltu varmoja onko tallin kissa, kun ei ennen tallilla ole näkynyt. Mutta todella sosiaalinen kissa oli kuitenkin.



Olen tyytyväinen eiliseen ratsastukseen ja talutukseen.


Kirjoittelen myös kuvaus tekstin Erkistä ja Mintusta valmiiksi ja varmaan julkaisen sen tänään illalla.

Mutta nähdään taas!



(TÄTÄ TEKSTIÄ ON MUOKATTU SILTÄ OSIN, ETTÄ MINTTU ONKIN BARBIN VARSA JA BARBI MINTUN ÄITI)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti